tirsdag 12. mai 2009

På tur med Høyre

Landsmøtet til Høyre er over. Er det bare jeg som er mer forvirret enn jeg var før det fant sted?

For å rekapitulere: For ikke lenge siden kom det innspill fra både seriøse og sentrale folk i Høyre om at de burde danne regjering sammen med Arbeiderpartiet. Tanken var at en slik regjering ville kunne lykkes med å få landet inn i EU, mens alle andre regjeringer trolig ville mislykkes.

For min del er jeg tilhenger av et norsk EU-medlemskap, og det plager meg at Norge har valgt å stille seg utenfor et forpliktende samarbeid med resten av Europa. Likevel synes jeg vel at akkurat denne koblingen ble litt tynn for et regjeringssamarbeid mellom Ap og Høyre. Dessuten er jeg redd for at en slik regjering nettopp ville mislykkes totalt med å skape flertall for EU blant velgerne.

Deretter hadde vi en lang periode der både Venstre og KrF i tur og orden gjorde det klart at de for sin del i alle fall ikke kunne gå i regjering med Fremskrittspartiet. Høyre måtte derfor velge; enten sentrum eller å gå ytterligere mot høyre.

Svaret fra Høyre var at de foretrakk en regjering sammen med V og KrF, men at ingen alternativer kunne utelukkes. Høyre skulle være den samarbeidsvillige brobyggeren. En vanskelig rolle, javel, men likevel en rolle som absolutt er nødvendig på borgerlig side.

Men nå er landsmøtet over, og ytterligere to alternativer har kommet opp: Høyre sammen med Fremskrittspartiet, og Høyre sammen med seg selv!

Etter denne gjennomgangen har jeg kommet fram til at de eneste partiene Høyre ikke vil gå i regjering med - foreløpig - er SV og Sp. Akkurat det finner jeg litt urimelig. Hvorfor skal akkurat disse to partiene utelukkes? Hva galt har de gjort?

Ok. Jeg ser poenget med at deler av venstresiden i SV kanskje ikke går så godt sammen med Oslo 3. Men, hvem vet? Kanskje kan det oppstå varme følelser bare man blir litt bedre kjent? Og når det gjelder Senterpartiet; - hva er galt med ren og frisk norsk mat fra norsk jord? Hva er galt med levende bygder og et kulturlandskap som blir ivaretatt over hele landet? Ingenting, selvsagt. Hvis det er konservatisme det står på, så burde vel ikke Senterpartiet stå så langt unna Høyre?

Altså: For å ta brobygerrollen til et nytt nivå burde det ikke være noen grunn for Høyre til å utelukke en eneste tenkelig konstellasjon på Stortinget. Jeg er sikker på at velgere flest ville sette pris på en slik avklaring. Høyre vil da kunne si at uansett valgresultat så blir det en regjering. Det skal i alle fall ikke stå på Høyre!

Ingen kommentarer: